Gorillatracking!

15 november 2015 - Kisoro, Oeganda

Zondag, 15 november 2015

Vanmorgen zijn we om 06.30 uur naar Bwindi forest vertrokken. Het is ongeveer 1½ uur rijden naar  Rushaga, het verzamelpunt voor de gorillatocht. Hier worden de groepen ingedeeld en krijgen we een korte briefing.  Nadat we ingedeeld zijn in de groep die de Bweza familie gaat bezoeken, en we ieder een porter hebben gekozen, worden we met de jeep naar het startpunt gebracht. We dragen onze rugzakken over aan de porters en krijgen een wandelstok aangereikt, die we hard nodig zullen hebben tijdens onze tocht. Over de rivier liggen boomstammen waarover we balancerend de overtocht maken. Ondertussen hebben de rangers contact gehad met de spotters, die de gorillafamilie vanmorgen al vroeg gevolgd hebben. Zo weten de rangers welke route ze moeten volgen  om uiteindelijk bij de gorilla’s aan te komen. Als we een poosje gelopen hebben zien we de spotters aan de overkant van de rivier staan. Om bij de gorilla’s te komen  moeten we de rivier oversteken, maar helaas is er hier geen brug. We zijn genoodzaakt om door het water naar de overkant te gaan. Eerst brengen de porters onze spullen veilig naar de overkant, daarna worden we één voor één naar de overkant geholpen. Dat is op zich al een heel avontuur. Door de hevige regen van de laatste dagen, is de rivier behoorlijk breed en staat er een sterke stroming. Als we allemaal aan het vaste land zijn, begint de klauterpartij. Dwars door het oerwoud en over glibberige paden, beklimmen we de steile helling. We zijn niet alleen drijfnat van de overtocht, maar door de inspanning van de klauterpartij maken onze zweetklieren overuren. Na twee uurtjes klauteren en klimmen zien we beweging in de struiken en bomen. We laten de porters met de rugzakken achter en gaan met de rangers verder naar de plek waar de gorilla’s zijn. Tussen de struiken verscholen zit de zilverrug met twee vrouwtjes en twee baby’s. De kleintjes vinden het reuzengezellig en spelen er lustig op los. Na een poosje vindt een vrouwtje het welletjes geweest en verdwijnt ze met haar jong tussen de struiken en bomen. Rondom ons heen zit er veel beweging tussen de struiken en in de bomen. We zijn omgeven door de gorilla’s. Rakelings lopen ze langs ons voorbij, en springen voor onze neus uit de bomen. We volgen de groep een poos door het bos, totdat de zilverrug aangeeft dat we ze nu met rust moeten laten. Ondertussen hebben we niet in de gaten gehad, dat we weer flink gedaald zijn. Op een open plek gebruiken we onze lunch en keren hierna terug naar de bewoonde wereld. Het begint hevig te regenen, en we proberen af en toe onder de bomen te schuilen. Maar dat heeft geen zin meer, we zijn nat tot op het bot. Het water druipt van ons af als we aankomen bij de jeeps. Inmiddels is het gestopt met regenen en stappen we drijfnat in de jeep en rijden terug naar onze  lodge. Het is glibberig onderweg, en af en toe heeft de jeep moeite om een helling te trotseren. Wat was het vandaag een bijzonder mooie tocht, ook al heeft het heel wat inspanning gekost. Uiteindelijk werden we rijkelijk beloond met rondom ons heel veel gorilla’s.

Ruud en Rees

1. Lia:
    23 november 2015
    Dat was dus een hele onderneming maar gelukkig zijn jullie rijkelijk beloond en weer veilig terug op jullie resort. Fijne dagen nog.